Albanija

POČETAK ... SVIJET > Karta svijeta . Kuba . Budimpešta . Sankt Peterburg . Albanija . Santorini . Berlin . Riga . Zanzibar . Island . Japan

Trebao je to biti organizirani izlet za 20 ljudi; na osnovu toga je napravljen i predračun troškova. Izgledalo je da će se traženi broj sudionika lako doseći, ali na kraju nije bilo tako. Pokazalo se da se puno potencijalnih učesnika boji putovanja u Albaniju. Zbog čega, to nam nije bilo jasno. Nakon završenog putovanja mogu reći da se radi o jednoj od najsigurnijih zemalja u kojoj sam boravio; bar sam ja stekao taj dojam. Program puta je već bio pripremljen i bilo nam je žao da ga ne realiziramo. Naše mišljenje je dijelio još jedan bračni par i tako smo zatražili predračun od jedne albanske putničke agencije. Ponuda je predviđala 6 prenoćišta u hotelima srednje kategorije, auto s vozačem (velika Toyota s pogonom na sva četiri kotača) koji nam je ujedno bio i vodič. 510 eura po osobi. Na to je još na naš trošak išao i put za Tiranu i natrag; dodatnih 150 eura.

Stigli smo u zračnu luku Tirane, glavnog grada Albanije, oko 9 sati ujutro. Predstavljanje i upoznavanje s našim vodičem. Dojam je bio odmah vrlo pozitivan. Mlađi dečko, oko 30 godina, fakultetski obrazovan (možda malo previše za njegovu ulogu, ali ni kod njih nije lako naći posao u struci), vrlo simpatičan, uljudan i zabavan. S njim smo u slijedećih sedam dana dijelili naše dojmove, postavljali mu pitanja i odgovarali na njegova; iskoristio je priliku da se i on bolje informira i stekne dodatna znanja o drugim zemljama. Putovanje je bilo orjentirano na prirodu, kulturu i povijest Albanije. Jako se je trudio da nam na interesantan način pojasni kulturološke i naročito povijesne elemente nastanka i razvoja albanske države, s prilično nemilosrdnim osvrtom na, nazovimo ga socijalistički period u kojem je vladala komunistička partija. Rekao sam nemilosrdno, jer je isticao bez ikakve poteškoće i najgore zločine koji su se dogodili u vrijeme diktature koja je došla na vlast poslije drugog svjetskog rata. Albanija je imala sličnu povijest kao i Bosna jer je bila pod osmanskim carstvom preko 500 godina. To je jako uvjetovalo život stanovništva sve do današnjih vremena. Albanci su pretežno muslimanske vjeroispovijesti ali se nema osjećaj da su radikalizirani u tom pogledu i na ulicama je rijetko susresti muškarca ili ženu koji nose tradicijonalne muslimanske odjevne predmete.

Dodatni element ovog putovanja, koji nismo očekivali, jeste gastronomski aspekt. Osjeća se jaki utjecaj turske kuhinje, ali i europske, pogotovo one talijanske. Preklapanje ovih utjecaja je stvorilo neka vrlo interesantna jela. Dodatna vrijednost je kvalitet sastojaka koje koriste. Kod njih očito još uvijek postoji tradicijonalna poljoprivredna proizvodnja pa je tako okus mesa, povrća i voća još i dan danas onaj djevičanski, koje naše mlađe generacije možda nikada nisu niti upoznale. Ručali smo i večerali na puno raznih mjesta, od brze hrane, do dobrih restorana i uvijek u slast. Obroci su nam još i dodatno prijali kada je trebalo platiti račun; Albanija je još jedna od rijetkih zemalja u Europi za koju se može reći da je jeftina. Jedan kompletan obrok s pićem u dobrom restorano košta oko 10 eura. Ja sam kao ljubitelj dobre kapljice ostao ugodno iznenađen i kvalitetom njihovih vina, kako bjelih, tako i crnih. Ne mogu da ne potcrtam njihov prilično poznati brandy Skenderbeg (kojeg oni zovu konjak). Popio sam ga kao digestiv poslije večere u jednom relativno luksuznom hotelu (4 zvijezdice). Cijena? Malo manje od jednog eura!

Donosim ovdje kratki plan putovanja za one koji bi možda željeli ponoviti naše putovanje i naša iskustva. Napominjem da se s dodatna 2 ili 3 dana može obići i južni dio Albanije koji smo mi ostavili za neku drugu priliku.

• 1. dan: dolazak u Tiranu u jutarnjim satima. Polazak prema Skadru gdje smo i prespavali. Na pola puta smo ručali u restoranu Mrizi i Zanave - od srca preporučujem.
  • 2. dan: put prema nacionalnom parku Valbona (albanske Alpe). Dio puta smo prošli trajektom po umjetnom jezeru Koman. Prenoćište u jednom agriturizmu.
  • 3. dan: prelazak na Kosovo i posjet Prizrenu. Nastavak prema gradu Kruje u kojem je rođen njihov nacionalni junak Skenderbeg. Prenoćište.
  • 4. dan: dolazak u grad Berat, grad "1001 prozora", zaštićen kao svjetsko kulturno nasljeđe od UNESCO-a. Prenoćište.
  • 5. dan: posjet pravoslavnom manastiru Ardenica i nastavak prema arheološkom nalazištu Apollonia. Prenoćište u gradu Vlora. Popodne smo se i okupali na lijepoj pješčanoj plaži u samom gradu.
  • 6. dan: nakon opuštajućeg jutra provedenog na plaži, ovaj puta malo van grada, polazak za Tiranu. Noćna šetnja po Tirani i prenoćište.
  • 7. dan: razgledavanje Tirane. Predvečer smo zrakoplovom krenuli za Milano.